Avhandlingen Arkitekter
i emning. Profesjonsforståelser og brukerperspektiver i norsk
arkitektutdanning 2009-2012 er en kvalitativ undersøkelse av norsk
arkitektutdanning sett i et samfunnsrelatert perspektiv. Prosjektet undersøker
hvilke former for profesjonsforståelse man kan finne i dagens
arkitektutdanning, og hvordan disse forståelsene står i forhold til krav og
forventninger i arkitektpraksis når det gjelder dialog og samhandling mellom
arkitekt og andre aktører, som brukere og oppdragsgivere. Prosjektet har et
tverrfaglig teoritilfang og trekker på perspektiver fra profesjonsteori,
arkitektur- og designteori, pedagogikk og kunst- og designdidaktikk. Begrepet profesjon forstås her vidt og omfatter
både praktiske og teoretiske dimensjoner av faget.
Nøkkelbegrepet profesjonsforståelse er den enkeltes
tolkning av sin oppgave som arkitekt, formet av forhold knyttet til
dimensjonene makt, identitet og kunnskap. Ulike profesjonsforståelser reflekterer ulike verdier og
ulike tilnærminger til arkitektur. Begrepet er inspirert av profesjonsforskning
innenfor musikk og musikkpedagogikk og utvikles i avhandlingen som et analytisk
redskap for refleksjon rundt utdanning og praksis i en arkitektfaglig kontekst.
Avhandlingen tar for
seg profesjonsforståelser både på institusjonsnivå, gjennom undersøkelser ved
de ulike arkitektutdanningene ved Norges teknisk-naturvitenskapelige
universitet (NTNU), Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO) og Bergen
arkitekthøgskole (BAS), og på individnivå, gjennom et dybdestudium knyttet til
fem utvalgte avgangsstudenter ved AHO og deres masterarbeider. Det gjøres også
undersøkelser ved designutdanningen ved AHO, som setter trekk ved
arkitektutdanningen i perspektiv.
Avhandlingens
forskningsmateriale består av studieplaner og andre relevante dokumenter
knyttet til utdanningenes undervisning, av studentintervjuer og
diplomprosjekter samt av sensorers diplomgjennomganger og -forelesninger. Den viktigste delen av
forskningsmaterialet er innhentet i perioden 2009–2012 og komplettert i 2015. I
bearbeidelsen av materialet er det gjort bruk av kvalitative, fortolkende
forskningsmetoder, hvor tekstanalyse av transkriberte intervjuer,
forelesninger og diplomgjennomganger står sentralt.
Avhandlingen ble ferdigstilt og innlevert til bedømmelse ved AHO i januar 2017. Om disputasen her
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar